Utbildning

Idag har jag varit på utbildning på biblioteket hela dagen.
"Tvåspråkighet i det mångkulturella Sverige" hette utbildningen.
Det bjöds på föreläsningar samt information från biblioteket.
Väl hemma har jag många tankar i huvudet.
Fick lära mig att två frågor är speciellt viktiga att ställa sig i mötet med andra människor.
Vad är det som är konstigt?
Varför reagerar jag?

Dessa frågor tycker jag alla ska ställa sig, istället för att bara rycka på axlarna och konstatera att något beteende är annorlunda och konstigt.

Vad som anses vara kulturtillhörghet diskuterades också.
Har det enbart med nationalitet att göra?
Nej, ålder, samhällsklass och utbildning bestämmer också kulturtillhörighet.
Oftast är det lättast att skilja på tätortsbefolkning och glesbygdsbefolkning.
En bonde från en liten ort i Norrland har förmodligen mer gemensamt med en byinvånare från något afrikanskt land än vad han har med en jurist från Stockholm.
Vad tror ni?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0