Två bra filmer

Har de senaste dagarna sett två svinbra filmer.

Den första, och den bästa var  Changeling med Angelina Jolie.
Christine Collins är en ensamstående mamma vars 9-årige son Walter en dag försvinner spårlöst. En månad senare återlämnas han till den förtvivlade mamman. Men, den 9-årige pojke som återvänt är inte Walter och nu börjar Christines maktlösa kamp för sanningen om vad som egentligen hänt.
Filmen består egentligen av tre olika handlingar, som alla tre skulle kunna ha blivit en utmärkt film.
Clint Eastwood har regisserat, och det märks, helt i samma klass som Mystic River.



Den andra filmen är Seven Pounds. En ganska dyster film, men ändå fin. Jag grät dock inte, vilket jag trodde att jag skulle göra.

Ben jobbar som skatteutredare och är djupt deprimerad efter hans frus bortgång. Han har svåra skuldkänslor för de misstag som han begått i det förflutna. Han beslutar sig för att ta sitt liv, men innan han gör det så ser han till att hjälpa sju andra personer som hamnat fel i tillvaron och förändrar deras liv för alltid. Under tiden träffar han Emily, en vacker kvinna med hjärtproblem och blir förälskad.
Hans planer blir mer dunkla och svåra att genomföra.

Filmen var som sagt bra, men det var något som fattades för att den skulle hamna på min filmtopplista. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0